شرکت فرانورشرکت فرانور
  • 0

توسط En.Abbasi

محمد علی عباسی: نورآرایی فرصتی برای ماندگار شدن تصویر شهر در ذهن شهروندان است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ محمدعلی عباسی عضو شواری انتخاب آثار چهارمین ‏جشنواره معماری و نورآرایی با اشاره به برگزاری مدام جشنواره معماری و نورآرایی و اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی در این ‏زمینه صورت گرفته است، گفت: ریتم منظم برگزاری این جشنواره باعث شده است از نظر تعداد آثار شرکت‌کننده، امسال دو برابر ‏و نیم نسبت به سال قبل اثر دریافت کنیم که البته همین موضوع باعث شد کار ما اعضای انتخاب آثار دشوارتر شود.‏


وی ادامه داد: ابتدا نصف آثار رسیده از این نظر که آثار کپی و یا ایده‌های تکراری بودند و یا فاقد صلاحیت هنری بودند کنار ‏گذاشته شد و در ادامه باقی آثار را به لحاظ کیفی بررسی کردیم. ‏
این عضو شورای انتخاب آثار چهارمین جشنواره معماری و نورآرایی درباره کیفیت آثار رسیده بیان کرد: ما در این رشته ‏خروجی دانشگاهی نداریم و مجموعه چند تخصص کنار هم به نورآرایی ختم می‌شود. در این سال‌ها علاوه بر شرکت‌کننده‌ها ‏داوران نیز به روز شده‌اند و به نظرم نقطه نظرات دوستان در این دوره بسیار خوب بود. بسیاری از این موضوعاتی که در ‏شورای انتخاب یا داوری بحث می‌شود را شرکت کننده‌ها شاید نبینند یا مطلع نشوند. به نظرم تجربه دوستان در این چند سال ‏یکی از نقاط قوت این دوره است که در ارائه آثار ارزشمند خود را نشان داده است.‏

عباسی در ادامه اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که ما در ارائه طرح قوی‌تر از ساخت آثار هستیم و هنوز در ساخت آثار ‏دچار ضعف‌هایی هستیم. گرچه پیمانکاران سازمان زیباسازی گروه‌ها را همراهی می‌کنند و شرکت‌کننده‌ها از حمایت ‏متخصصین سازمان در این امر می‌توانند استفاده کنند.‏

وی درباره ملاک‌هایی که برای انتخاب آثار در نظر داشته‌اند، گفت: ما یک سری تاپیک داشتیم برای انتخاب آثار مانند مرتبط ‏بودن اثر با آیین‌هایی مانند نوروز. ضمن اینکه ملاک سازگاری اثر با محیط زیست نیز مدنظرمان بود. یکی از آسیب‌های ‏این روزهای طراحی شهری در دنیا این است که آثار نباید به درخت‌ها و گیاهان  آسیب بزنند.

او ادامه داد: یک موضوع مهمی که امسال به خصوص مطرح بود مسئله خیره‌گی و چشم‌زدگی بود. به این معنا که آثار خیلی ‏مزاحمت برای مخاطب ایجاد نکند یا حتی آسیب آفرین باشد. بسیاری از آثار نورپردازی در خیابان‌ها و اتوبان‌ها نصب می‌شود ‏و اگر بسیار جلب توجه کند ممکن است خطر آفرین باشد. از همین رو خلاقیت عنصر مهمی برای ما بود. ضمن اینکه اثری برای ‏ما شاخص بود که می‌توانست با حداقل متریال و هزینه ساخته شود.‏

عباسی همچنین درباره اهمین بحث نورآرایی در زیباسازی شهر تهران بیان کرد: اکثر ما خاطراتی که از شهرهای مختلف ایران و ‏دنیا در ذهن داریم مربوط به شب‌های آن است. معمولا بخش روز را در سفرهای خود پرت، می‌گذرانیم و از بعدازظهر به بعد و در ‏شب به گشت و گذار در شهرها می‌پردازیم. پس تصویر شب هر شهر اهمیت دارد و در ذهن ماندگارتر است.‏

وی ادامه داد: در روز ما عوامل مزاحم زیادی را مجبور هستیم ببینیم؛ از جمله ساختمان‌های نازیبا که جلوی دیدمان هستند. ولی ‏در شب و تاریکی فضای آرام‌تری در شهر برقرار است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد و ساختمان‌های زیبای شهر را با ‏نورآرایی مناسب جلوه‌گر کرد یا حتی تصاویر و تابلوهایی که می‌خواهیم در ذهن مخاطب خاطره شوند را بیشتر جلوه‌گر کنیم. ‏البته به همین میزان که نورآرایی یک فرصت است می‌تواند مخرب نیز باشد؛ با نورآرایی نامناسب می‌توان به جای تاثیر مثبت ‏به خاطر خیره‌گی که ایجاد می‌شود و یا توزیع نامناسب نور اثر مخرب به جا گذاشت و آن جاذبه توریستی شهر هم از میان برود.‏

منبع: سایت زیباسازی شهر تهران

شماره: ۲۱۲

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

En.Abbasi
درباره En.Abbasi

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه