شرکت فرانورشرکت فرانور

نصب و راه اندازی نرم افزار DIALUX

بر روی فایل Setup.exe در cd دابل کلیک نمایید تا اجرا شود.با کلیک بر روی گزینه next وارد مرحله بعدی میشویم.

در پنجره License Agreement  با انتخاب گزینه I agree to the terms of this license  agreement  ، گزینه next  فعال می شود.

 

با انتخاب گزینه next  وارد مرحله ی بعدی می شویم .در پنجره ای مطابق شکل زیر، محل نصب به صورت پیش فرض نمایش داده می شود.چنانچه بخواهید این مسیر را تغییر دهید، می توانید بر روی گزینه change کلیک نمایید:

با کلیک بر روی گزینه Next  وارد مرحله بعدی می شوید.در پنجره  زیر همانگونه که مشاهده می نمایید، Featureهای مختلف نشان داده می شوند:

با کلیک بر روی علامت +  در کنار هر یک از Featureها، لیستی از آنها نشان داده می شود که با برداشتن تیک کنار آنها می توانید تغییرات مورد نظر خود را اعمال نمایید:

با کلیک بر روی گزینه Next  وارد مرحله بعدی می شویددر پنجره ای که مطابق شکل زیر نمایش داده می شود، با کلیک بر روی گزینه Next، فرآیند نصب آغاز می شود :

در این حالت می بایست تا تکمیل فرآیند نصب منتظر بمانید:پنجره نهایی مطابق شکل زیر نشان داده می شود، Install retrace را بردارید تا این مورد نصب نشود ( چنانچه بخواهید این مورد نصب شود تیک آن را برنداشته و مراحل نصب آن را ادامه دهید : )

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

اجرای برنامه

با اجرای برنامه، پنجره ای به شکل زیر باز می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید٬ ۶ گزینه برای انتخاب وجود دارد:

  1. New Interior Project  برای انجام پروژه های روشنایی یا نورپردازی فضای داخلی می باشد. با کلیک کردن بر روی این گزینه٬ یک اتاق چهارگوش خالی با ابعادی که به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است ایجاد میشود. میتوان جزئیات این اتاق شامل ابعاد و ارتفاع را در صورت تمایل تغییر داد.
  2. new Exterior Project برای انجام محاسبات روشنایی پروژه هایی که در محوطه های باز بیرونی٬ نما های خارجی و پارک ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. new Street Project  برای انجام پروژه های روشنایی خیابانی ( معابر در عرض ها و حالت های مختلف) می باشد.
  4. Dialux Wizard  یک ویژگی که به کمک آن میتوان به صورت بسیار مختصر و سریع محاسبات را انجام داد. با انتخاب این گزینه شبیه سازی و وارد کردن المان های مختلف وجود ندارد. در مواردی که نیاز به انجام محاسبات دقیق نمی باشد و حدود تقریبی از نتایج مورد استفاده قرار میگیرد میتواند ابزار مفیدی باشد.
  5. Open Last Project  برای باز کردن آخرین پروژه ی اجرا شده با نرم افزار استفاده میشود.

۶٫ Open Project برای بازکردن پروژه های انجام شده مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی محل ذخیره جدیدی برای save پروژه تعریف نشود به صورت خودکار پروژه ها در پوشه ای به نام Prpjects که در پوشه ی Dialux قرار دارد ذخیره میشوند.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

محیط برنامه Dialux

برای انجام پروژه در محیط های داخلی یا نمای بیرونی ساختمان ها با انتخاب گزینه New Interior Project و ورود به محیط برنامه  اکنون شمای کلی صفحه اصلی برنامه به این صورت قابل  مشاهده می باشد.

۱- محیط  CAD :  در این محیط پلان پروژه رسم می شود و به کمک موس می توان اجزای پروژه را جابجا کرد و دوران داد و بزرگ نمایی نمود و حالت سه بعدی پروژه و شدت روشنایی آن را شبیه سازی کرد. همچنین در این بخش میتوان در صورت در دسترس بودن فایل نقشه محل مورد نظر جهت طراحی را وارد و شروع به شبیه سازی نمود. در بخش های بعدی در ان مورد بیشتر توضیح داده خواهد شد.

۲- درخت پروژه: شمای کلی پروژه که ساختار درختی دارد. در یک نگاه دیده می شود، در بالاترین قسمت آن یک پوشه وجود دارد که نام پروژه مورد نظر در آن درج می شود و زیر شاخه های آن قسمت های مختلف پروژه مثل اتاق، چراغ، مبلمان و سایر المان های مورد استفاده در شبیه سازی میباشد. برای هر المان استفاده شده میتوان نام مشخص و جداگانه ای تعریف نمود این کار با کلیک راست کردن بر روی نام پیش فرض آن المان و وارد کردن اسم جدید امکان پذیر است. با انتخاب هر المان از درخت پروژه یا در محیط کد مشخصات آن شامل اندازه و محل قرار گیری در شبیه سازی آوره میشود.  امکان تغییر سایز و محل در همین بخش وجود دارد. در این محیط امکان Copy و Paste فراهم می باشد. و به راحتی می توان از این مورد در پروژه هایی که اتاق مشابه فراوانی دارند استفاده کرد. زبانه های دیگر درخت پروژه مبلمان و بافت رنگ و چراغ و خروجی نام دارد که در جای خود از آنها استفاده خواهیم کرد.

۳- محیط ویرایش: همان طور که در بالا توضیح داده شد میتوان با انتخاب هر المان از فضای شبیه سازی اطلاعات آن را در بخش ادیتوری مشاهده نمود. در این محیط می توان ابعاد و محل اتاق ها ٬ چراغ ها و مبلمان را تغییر داد و آنها را در پروژه درج نمود. در این بخش می توان ابعاد کلی اسکلت بندی فضای مورد طراحی را وارد کرد و در مراحل بعدی جزئیات بیشتری به آن اضافه نمود.

۴- زبانه های کناری درخت پروژه بخش هایی شامل :

Standard Elements المان های استاندارد موجود شامل مکعب٬ مخروط٬ استوانه٬ در نرم افزار با زیر شاخه های بسیار برای فضاهای داخلی و خارجی جهت اضافه کردن جزئیات به پروژها میباشد.
— Standard Lamps Spectrums شامل انواع فیلتر ها برای لامپ های مورد استفاده در پروژه و همچنین امکان اضافه کردن Textures جدید به پروژه در این بخش فراهم شده ست.
— Resently Used Luminaers  شامل چراغ هایی که قبلا وارد پروژه کرده اید و یا از پروژه های قبلی در فایل دیالوکس وارد کرده اید. در صورتی که تازه شروع به کار کرده اید و هنوز چراغی در پروژه وارد نشده است این بخش خالی می باشد.
— Output خروجی های نرم افزار دیالوکس با توجه به خواست کارفرما نسبت به ارائه خروجی ها تنظیم می شود .

۵- نوار راهنما: در آن تعداد زیادی کلید میانبر وجود دارد که گاهی به کمک آنها می توانید راحت تر کار کنید.این ابزار ها شامل میانبر هایی برای دسترسی به محیط ادیتوری یا دسترسی به المان های موجود و قابل استفاده در شبیه سازی همچنین میانبری برای دسترسی به Texture ها یا اطلاعات مربوط به چراغ ها و . . .

۶- نوار ابزار های موجود در بالای صفحه اصلی شامل دم دستی ترین ابزار های محیط نرم افزار مانند پرینت خروجی ها ، ابزار پی دی اف ، نماهای قابل نمایش جانبی ، سه بعدی و دو بعدی ، و همچنین Select ،  Rotate، Move کردن المان ها در فضای نرم افزار. . .

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

تنظیمات اولیه نرم افزار

قبل از انجام هر پروژه ای با DIALux، باید بدانید تنظیمات کلی مربوط به برنامه از مسیر زیر قابل تعیین می باشد:

File »Setting » General Option


در هر یک از سربرگ های تعریف شده در این بخش میتوان یک سری تنظیمات کلی در مورد نرم افزار انجام داد. مهمترین  این تنظیمات شامل :۲

سربرگ اول Standard Value شامل تنظیمات دقت محاسبات و رزولوشن منحنیهای ایزولوکس ٬ استاندارد روشنایی مورد نظر می باشد.

سربرگ دوم Global : برای تبدیل به سیستم متریک در بخش Unit سیستم اندازه گیری را بر حسب متریک تنظیم میکنیم و سپس بر روی  OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.
در بخش Lighting Engineering گزینه ی European (SI) سیستم روشنایی و واحد های ملاک اندازه گیری را مشخص می کنیم.

و در نهایت زمان مناسب جهت Save پروژه ها تنطیم می شود.
سربرگ Output در بخش تنظیمات میتوان لوگوی شرکت یا هر تصویر شخصی را برای سربرگ خروجی انتخاب نمود و وارد پروژه نمود.

File »Setting » General Option » output » logo

سربرگ Contact : میتوان اطلاعات کلی مربوط به طراح پروژه نظیر نام٬ شماره تلفن٬ آدرس٬ پست الکترونیکی٬ اطلاعات مربوط به شرکت طراح یاکارفرما ارائه شود. این اطلاعات در صفحه اول گزارش به عنوان مشخصات طراح به صورت خودکار آورده می شود.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

تعریف پروژه در برنامه

در این مرحله یک پروژه روشنایی داخلی را به ترتیب با هم به انجام می رسانیم.
بعد از اجرای نرم افزار با انتخاب گزینه New Interior Project یک پروژه جدید را شروع می کنیم .

با اجرای برنامه یک اتاق به صورت پیش فرض با ابعاد مشخص به نام Project 1  وارد میشود. میتوان از درخت پروژه با کلیک راست بر روی Project1 نام دلخواه را به آن اختصاص داد.
می توانید نام پروژه و توضیحات مختصر در مورد آن در این قسمت وارد کنید.
در سربرگ های بعدی می توان شماره تماس ها – آدرس – جزئیات پروژه و همچنین اطلاعات محل پروژه را وارد کرد. اطلاعات وارد شده در سربرگ های خروجی قابل مشاهده می باشد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

ساختن اتاق ( انجام یک پروژه به صورت نمونه)

برای طراحی یک اتاق و وارد کردن المان های مختلف ابتدا باید تنظیمات اولیه و زمینه کار ساخته شود. همچنین میتوان اتاق های بیشتری به پروژه اضافه نمود. برای این کار از درخت پروژه بر روی نام اولین اتاق کلیک راست میکنیم با انتخاب گزینه Duplicat Room یک اتاق مشابه قبلی ایجاد می شود . امکان تغییر نام در اینجا نیز وجود دارد. بعد از وارد کردن تعداد اتاق های مورد نظر میتوان هر اتاق را به صورت جداگانه مطابق نقشه در محیط ویرایش Edit کرد.
– در نوار راهنما از طریق دکمه Edit Room Geometry  یا کلیک راست در محیط CAD و انتخاب این گزینه می توان محیط ویرایشی را به صورت Room Editor درآورد و توسط آن ابعاد اتاق را ویرایش نمود. پس از تایید ابعاد اتاق، محیط CAD از حال ویرایشی خارج می شویم.


در محیط کد دو عدد خط کش در قسمت بالا و سمت چپ صفحه قرار دارند. میتوان با کمک این ابزار ها مختصات هر نقطه از صفحه و یا ابعاد و طول های مختلف المان ها را اندازه گیری نمود.
با کلیک راست کردن در فضای کد و انتخاب گزینه  Insert coordinate می توان کنج جدیدی به اتاق اضافه کرد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

تعیین مشخصات و ابعاد اتاق

با کلیک کردن بر روی نام هر یک از اتاق های طراحی شده در درخت پروژه٬ در بخش ویرایشی یک سری سر برگ جدید وجود دارد که شامل جزئیاتی برای هر اتاق به صورت جداگانه می باشد. این اطلاعات باید بر اساس کاربری های مختلف فضا ها تکمیل گردد

این مشخصات شامل :
۱٫ General اطلاعت کلی در مورد اتاق و توضیحات تکمیلی .

  1. Maintenance Plan Method میزان آلودگی در یک محیط را با یک ضریب مشخص نمود. میتوان به صورت دستی از طریق فرمول های موجود محاسبه انجام داد و درنهایت عدد بدست آمده را وارد نمود یا با انتخاب یکی از نمونه های کاربردی٬ تعریف شده در نرم افزار به صورت خودکار میزان ضریب آلودگی را مشخص نمود.
  1. Room Surface در این قسمت ضریب انعکاس سطوح مختلف مانند سقف٬ دیوار٬ کف توسط طراح تعیین میگردد. این ضریب را میتوان به صورت دستی یا با توجه به انتخاب رنگ تعین نمود.
  1. Alignment این قسمت مربوط به محاسبات روشنایی مربوزبه نور روز می باشد. برای تعین موقعیت قرارگیری محور y نسبت به شمال.
  2. نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

وارد کردن جزئیات ( مبلمان)

در این مرحله هدف وارد کردن جزئیات است. این کار از طریق زبانه دوم درخت پروژه انجام می شود. می توان از طریق نوار راهنما گزینه Select Objects را انتخاب نمود .
در این بخش همانطور که قبلا توضیح داده شد با انتخاب گزینه های مختلف موجود می توان جزئیات متفاتی را به محیط کد پروژه اضافه کرد . این جزئیات می تواند شامل بخش هایی از نمای ساختمان باشد که می توان با انتخاب گزینه Standard Elements  موارد دلخواه را اضافه نمود. این المان ها را می توان با کمک drog &drop به محیط اضافه نمود. با انتخاب هر المان و وارد کردن ابعاد و انتخاب گزینه Insert المان مورد نظر وارد پروژه می شود.

Room Elements امکان ایجاد برش هایی در فضای طراحی شده را به ما می دهد. می تواند شامل اضافه کردن طاق ها ستون ها یا قوس ها در سقف ، دیوار ها باشد. در این بخش میتوان برش هایی را در سقف ایجاد نمود . برای طراحی سقف های شیروانی از این بخش میتوان استفاده کرد. با انتخاب هر المان و وارد کردن جزئیات شامل زاویه ها و اندازه ها و انتخاب گزینه insert وارد پروژه می شود.

Windows and Door در این بخش می توان در و پنجره را مطابق شکل زیر درج نمود. با انتخاب المان در یا پنجره در تصویر مشخص شده می توان با عمل drog &drop این المان را وارد فضای طراحی کرد. قبل از وارد کردن این المان ها امکان تنظیم ابعاد و همچنین زاویه نصب و محل قرار گیری وجود دارد. میتوان تنطیمات ابعاد و محل قرارگیری را بعد از وارد کردن به محیط کد هم انجام داد.

در زبانه های پایین تر شامل Calculation Surface ,Calculation Points ,Calculation Grid  می توان سطح های محاسباتی برای بررسی میزان روشنایی را تعریف کرد.

گزینه های بعدی موجود جهت وارد کردن جزئیات به پروژه برای شاخ و برگ دادن بیشتر و ایجاد جذابیت های بصری در پروژه می باشد. گزینه ی Objects File این امکان را هم در بخش داخلی و هم در بخش بیرونی فراهم میاورد. در بخش داخلی شامل اضافه کردن میز ٬ کمد٬ صندلی٬قفسه کتاب و جزئیات فضاهای داخلی می باشد. در بخش Outdoor شامل جزئیاتی مانند ماشین ، درخت ، علائم راهنمایی رانندگی ، انواع ساختمان ها ، فضا های ورزشی ، مبلمان شهری . . . می باشد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

Combine

چنانچه بخواهید المانی را که به صورت پیش فرض در نرم افزار وجود ندارد بسازید میتوانید از ترکیب المانهای استاندارد آن را ایجاد کنید. برای مثال میخواهیم یک قفسه ساده بسازیم . برای این کار ابتدا یک مکعب ساده وارد نموده سپس ابعاد آن را مطابق دلخواه (برای پایین ترین طبقه قفسه مورد نظر) تعین میکنیم . میتوان با کلیک راست کردن بر روی آن و انتخاب گزینه Copy و در ادامه Paste کردن هر چند طبقه که بخواهیم مشابه هم ایجاد کنیم.

برای دیواره لازم است یک بار دیگر از المان های استاندارد با توجه به ابعاد مورد نظر المان جدید وارد نمود. با تنظیم محل قرارگیری همه المان ها کنار هم میتوان به شکل دلخواه رسید.
پس از پایان ساخت قفسه باید تحت عنوان یک نام جدید همه المان ها را به نرم افزار معرفی نمود. برای این کار همه المان ها را به ترتیب انتخاب نموده    ( میتوان این کار را با کمک موس و کلید Ctrl انجام داد) و با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Combine یک المان جدید به مجموعه المان ها اضافه نمود.

رای اینکه بتوانیم از قفسه ای که ساختیم در پروژه های بعدی هم استفاده کنیم لازم است آن را به عنوان یک المان به سیستم اضافه کنیم . برای این کار از مسیر زیر کمک بگیرید :

File > Export > Save Objects

به این ترتیب پنجره ای باز می شود تا نام المان جدید ایجاد شده را در پوشه مربوطه ذخیره نماید. بعد از این مرحله شما می توانید المان اضافه شده را در لیست درخت پروژه مشاهده کنید.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

Texture

برای تکمیل کارشبیه سازی در فضای نرم افزار میتوان برای هماهنگی بیشتر محیط شبیه سازی شده با واقعیت بر روی المان های طراحی شده از Texture استفاده نمود. با این کار و انتخاب بافت های شبیه به واقعیت میتوان طراحی سه بعدی نزدیک به واقعیتی ارائه نمود. به طور مثال برای کف میتوان از انواع رنگ پارکت ها یا موکت یا سرامیک های مناسب انتخاب نمود. و همچنین برای دیوار ٬ پنجره٬ درب یا هر بخش از فضای طراحی شده .
برای این کار از Texture های موجود در نرم افزار هر یک از گزینه هایی که مورد نظر است انتخاب نموده٬ با فشاردادن کلید سمت چپ موس و به کمک عمل Drog & Drop میتوان texture انتخاب شده را بر روی سطح دلخواه در محیط کد وارد نمود. برای انتخاب  بافت مورد نظر برای المان های مختلف از درخت پروژه مسیر زیر را دنبال کنید:

Colors > Texture >Indoor >

در ادامه به ترتیب بافت های مناسب برای سطوح سقف٬ کف٬ پنجره٬ مبلمان٬ در و دیوار ها قابل مشاهده می باشد.

زمانی که یک بافت را برای سطحی انتخاب می کنیم ( مثلا دیوار) نرم افزار تمام سطوح مشابه را با بافت انتخابی پوشش می دهد در صورت تمایل برای تفاوت بین دیوار ها یا انتخاب فقط برای یک سطح میتوانید در زمان انتقال کلید Shift را نگهدارید. و در صورتی که میخواهید تمام سطوح از جمله سقف و درب و پنجره ها با یک بافت پوشیده شود می توانید کلید Ctrl را در زمان انتقال نگهدارید.
با انتخاب هر Texture شما میتوانید مشخصات آن را در محیط ویرایش تغییر دهید . مشخصاتی نظیر ضریب انعکاس٬ ضریب عبور نور٬ زبری یا ابعاد را می توان تغییر داد.

در صورتی که یک بافت مشخص جزئ موارد پیش فرض در نرم افزار نباشد و شما تمایل به استفاده از آن را داشته باشید ٬ میتوانید بافت مورد نظر را در قالب فایلی با فرمت های  bmp – jpg – dib – gif به نرم افزار اضافه نمود . برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید :
File > Import > Texture Files >

در ادامه با انتخاب بافت مورد نظر ٬ نرم افزار آن را به فرمت قابل قبول تبدیل و میتوانید در محل دلخواه ذخیره کنید. نرم افزار به صورت پیش فرض یک سری اطلاعات از ضریب انعکاس یا ابعاد وارد می کند در صورت تمایل میتوانید جزئیات را تغیر دهید.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

وارد کردن چراغ

برای وارد کردن چراغ دو راه وجود دارد یکی استفاده از سربرگ چهارم درخت پروژه و یکی استفاده از منوی Luminaire Selection . جهت انتخاب چراغ از منوی Luminaire Selection پنج عنوان اصلی وجود دارد . در ادامه به ترتیب توضیح داده خواهد شد.

۱) DIALux  Catalogues : در این قسمت شما تعداد زیادی نام شرکت سازنده چراغ را مشاهده میکنید. در صورتی که قبلا این کاتالوگ ها را در سیستم خود نصب کرده باشید امکان استفاده از Plugin های آن وجود خواهد داشت در غیر این صورت باید ابتدا کاتالوگ مربوط به هر سازنده نصب و بعد از آن جهت وارد کردن چراغ خاص به پروژه استفاده نمود. با کلیک بر روی نام هر یک از شرکت های سازنده پنجره ای باز میشود که لینکی به صفحه ای است که میتوانید به سایت آن شرکت دسترسی داشته باشید.

۲) Online Catalogues: بعضی از شرکت ها امکان دسترسی آنلاین به فایل چراغ ها را برای کاربران فراهم آورده اند. نام این شرکت ها در این بخش آمده است.
۳) Luminaires Files: در این بخش می توانید اطلاعات چراغ های مورد نظر خود در قرار دهید و در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.
۴) My Database: نرم افزار یه صورت پیش فرض یک سری چراغ با کارایی های مختلف را در این قسمت جمع آوری کرده در صورت نیاز میتوانید از آنها برای انجام پروژه استفاده نمایید. می توانید برای وارد کردن به فایل پروژه از گزینه Apply و برای وارد کردن فایل چراغ جدید به این کاتالوگ از کلید Import استفاده کنید.
۵) Previous Luminaries used: به منظور دسترسی راحت تر لیستی از چراغ هایی که در پروژهای اخیر استفاده کرده اید در اینجا فراهم شده است.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

انتخاب چراغ

از بین کاتالوگ های نصب شده بر روی سیستم یکی را انتخاب نموده و با دو بار کلیک کردن بر روی نام شرکت سازنده میتوانید کاتالوگ محصولات را مشاهده کنید.
با توجه به تنوع بالای محصولات هر سازنده بهتر است ابتدا با توجه به تقسیم بندی هایی که هر سازنده در کاتالوگ خود ارائه کرده است نوع چراغ مناسب را انتخاب نمایید.
به طور مثال در استفاده از کاتالوگ شرکت فیلیپس تقسیم بندی بر اساس نوع کاربری هر محصول  داخلی یا خارجی تعریف شده است.  چراغ ها  در یک فیلتر دیگر براساس نام ٬ کد ٬ نوع لامپ و . . . تقسیم بندی شده اند . با انتخاب هر محصول میتوانید جزئیات بیشتری را مشاهده و توان ها و مشخصات خاص محصول را بررسی نمایید.
بعد از انتخاب هر محصول توان های مختلف موجود و منحنی پخش نور آن قابل مشاهده میباشد. در نهایت میتوان با کلیک کردن بر روی گزینه Add فایل مورد نظر به پروژه ما وارد می شود.

 

این روند تقریبا برای تمام کاتالوگ ها با کمی تغییر به همین روش انجام می گردد. برای استفاده بهتر و انتخاب مناسب محصول بهتر است طراح اطلاعات کافی از محصولات سازنده های مختلف داشته باشد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

وارد کردن چراغ در پروژه

با انتخاب چراغ باید محل نصب چراغ ها و آرایش نصب چراغ ها تنظیم گردد. از نوار ابزار بالای صفحه، منویPaste با انتخاب گزینه Luminaire Arrangement آرایش های مختلف برای چیدمان چراغ ها نمایش داده می شود. وارد کردن چراغ ها به صورت تکی ، خطی، دایره ای …. تعریف شده است.

اولین بخش از انتخاب برای وارد کردن چراغ به پروژه شامل انتخاب گروهی یا فردی واردی کردی چراغ می باشد. نرم افزار امکان وارد کردن چراغ به صورت گروهی در حالت های مختلف را فراهم آورده است. با توجه به تناسب محیط طراحی شده میتوان هر یک از گروه های مناسب را انتخاب نمود.
با انتخاب هر نوع از روش های وارد کردن چراغ در محیط ویرایش قسمتی فعال میشود که می بایست اطلاعات و تنظیمات تکمیلی توسط طراح وارد شود. این اطلاعات به صورت زیر طبقه بندی شده اند:
سربرگ اول Luminaire : میتوان جزئیات چراغ وارد شده را دید و یا در صورتی که شما در زمان انتخاب چراغ چند نمونه چراغ با مشخصات مختلف را وارد کرده اید در اینجا امکان عوض کردن نوع چراغ وجود دارد. نرم افزار در این بخش امکان تغییر در نوع لامپ و شار نوری چراغ و یا توان مصرفی را فراهم آورده است

سربرگ Position : میتوان فاصله چراغ ها ، شعاع نصب چراغ ها ، ارتفاع نصب و همچنین میزان شدت روشنایی مورد نیاز را تنظیم کرد. در صورتی که عددی که مقابل E نوشته شده است را تغییر دهید سیستم به صورت خودکار آرایش را برای رسیدن به میزان شدت روشنایی تنظیم شده شما تغییر می دهد. در صورت آگاهی از نوع کاربری فضای طراحی شده می توانید با وارد گردن میزان استاندارد شدت روشنایی لازم به مناسب ترین آرایش دست پیدا کنید.

سربرگ Mounting Height:  در این بخش دو گزینه برای تعریف ارتفاع وجود دارد یا توسط کاربر تنظیم گردد و یا اینکه توسط نرم افزار .

سربرگ Rotation : در بسیاری از موارد لازم است چراغ بر روی یکی از محور های تعریف شده دوران داشته باشد . در اینجا میتوان تنظیمات مربوطه را انجام داد. میتوان زاویه های مناسب و چرخش دلخواه را برای چراغ ها تنظیم نمود.

سربرگ Arrangement : محدوده ی چراغ های وارد شده را در سه حالت مختلف تعریف می کند.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

وارد کردن چراغ به صورت تکی یا گروهی

برای وارد کردن چراغ در پروژه چند حالت مختلف توسط نرم افزار تعریف شده است. استفاده از هر کدام از این روش های نصب چراغ به هماهنگی با محیط و نظر طراح بستگی دارد. در ادامه به اختصار توضیحاتی در مورد هر کدام داده می شود.
همانطور که در گفتار قبل توضیح داده شده میتوانید از منوی Paste با انتخاب گزینه Luminaire Arrangement آرایش های مختلف برای چیدمان چراغ ها ببینید.

Field Arrangement: در مواردی که اتاق به صورت مستطیل یا مربع می باشد این گزینه بسیار مناسب است.

Line Arrangement: در صورتی که لازم باشد چراغ ها را به صورت خطی ور یک مسیر وارد کنیم از این گزینه می توان استفاده نمود.

 

Circle Arrangement  : در صورتی که شکل اتاق یا فضای طراحی شده به صورت دایره باشد یا به هر دلیلی بخواهیم از آرایش دایره برای نصب چراغ ها استفاده کنیم میتوان از این گزینه کمک گرفت.
در صورت استفاده از هریک از آرایش های بالا برای نصب چراغ ها در محیط ویرایش یک سری تنظیمات چنانچه قبل توضیح داده شد امکان پذیر است.

به دلایل مختلف ممکن است در یک طراحی لازم باشد چراغی به صورت خاص و تکی برای منظوری خاص وارد پروژه شود. ممکن است به دلیل منظم نبودن فضای طراحی شده و یا الزامات نورپردازی این کار انجام شود. برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید :

Paste > Luminaire Arrangement > Individual Luminaire

در اینجا در محیط ویرایشی فقط دو سربرگ Luminaire و Mounting وجود دارد. موقعیت و زاویه قرارگیری چراغ در اینجا به صورت خاص تنظیم می گردد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

تنظیمات چراغ در محیط برنامه

هنگامی که چراغی را وارد پروژ می کنیم چه به صورت گروهی چه تکی در درخت پروژه نشان داده می شود . می توان با کلیک کردن بر روی هر چراغ مشخصات دقیق آن را در محیط ویرایش مشاهده و در صورت لزوم تغییر داد.

نرم افزار امکان دیدن منحنی پرتو های خروجی از چراغ را فراهم کرده است. با انتخاب گزینه ۳D Light از منوی View میتوان منحنی های چراغ را درفضای سه بعدی طراحی مشاهده نمود. همچنین میتوان از نوار ابزار های بالای صفحه نیز کلید میانبر را انتخاب نمود و مشاهده کرد

تغییر موقعیت یا زاویه یا مشخصات یک چراغ از بین گروه چراغ های وارد شده به پروژه:
چنانچه در طراحی چراغ ها یه صورت گروهی وارد شده باشند در صورت کلیک کردن بر روی یکی همه چراغ ها انتخاب شده و تمام مشخصات با هم تغییر می کند . برای اینکه بتوان از بین چراغ های یک گروه تنها برای یک چراغ تغییرات را انجام داد باید مسیر زیر را دنبال کنید:

Cad > Selection Filters > Individual luminaire

یا می توان آیکن مربوطه را از کلید های میانبر موجود در بالای صفحه انتخاب نمود.

تعیین یک نقطه مشخص برای روشن شدن:
در صورتی که در فضای شبیه سازی شده بخواهیم فضایی خاص مثلا یک بخش از دیوار به صورت خاص روشن شود می توان هم به صورت دستی به کمک محیط ویرایش با تغییر زاویه به نتیجه دلخواه رسید هم می توان با انتخاب گزینه Set illumination Point از منوی Edit نشانگر موس را بر روی محل مورد نظر قرار داد و به راحتی میتوان حداکثر پرتو دریافتی را برای آن محل تنظیم نمود.

باید دقت داشت که فقط یک چراغ انتخاب گردد. در صورتی که چراغ ها یه صورت گروهی وارد شده اند باید ابتدا از روش های قبل به صورت اختصاصی یک چراغ را انتخاب نمود و در نهایت تنظیمات دلخواه را انجام داد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

سطوح محاسباتی

نرم افزار به صورت خودکار برای انجام محاسبات روشنایی یک سطح کار در نظر گرفته و محاسبات را برای تمام سطوح تعریف شده انجام می دهد. در ابتدای شبیه سازی زمانی که المان های مختلف را وارد می کینم٬ در محیط ویرایش میتوان انتخاب نمود که کدام سطح از یک المان در محاسبات مورد بررسی قرارگیرد و در نتایج خروجی آورده شود. بهترین روش برای انجام محاسبات روشنایی در محیط های شبیه سازی تعریف کردن سطوح محاسباتی میباشد. این سطوح در درخت پروژه ٬ سربرگ Objects با نام Calculation Surface قابل مشاهده هستند.

با کلیک بر روی هر کدام از انواع این سطح ها می توان در محیط ویرایشی تغییرات دلخواه در مورد سایز ٬ ارتفاع و محل قرارگیری را انجام داد. این سطوح یک صفحه مجازی است که در توزیع روشنایی در محیط تاثیری نمی گذارد و در محیط سه بعدی به صورت بیرنگ بعد از محاسبات نشان داده می شود.

نقاط خاص محاسباتی :

شما می توانید تعدادی نقاط خاص برای انجام محاسبات روشنایی به صورت نقاط افقی و عمودی و یا نقاط آزاد تعریف کنید. برای این منظور از بین گزینه های موجود در Calculation Points در درخت پروژه یکی از تقاط با توجه به خواست طراح انتخاب می شود. بسته به نوع کاربری مورد نظر یکی از نقاط محاسباتی به صورت افقی٬ عمودی و یا آزاد انتخاب و وارد محیط می گردد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

وارد کردن فایل Auto Cad

در بسیاری از پروژه های طراحی و نورپردازی نقشه ای از محل اجرای پروژه موجود میباشد. که میتوان جهت آماده سازی فضای سه بعدی از آن استفاده نمود.
نرم افزار DIALux این امکان را برای طراح فراهم کرده که نقشه پلان محل پروژه را وارد نرم افزار کرده و بر روی آن شبیه سازی را انجام دهد.
برای این کار لازم است فایل نقشه ها به صورت فایل DWG یا DXF در اختیار باشد. میتوان از مسیر زیر نقشه ها را وارد فضای دو بعدی نرم افزار نمود.

File >>Import >> DWG or DXF file

پنجره ای مطابق تصویر زیر باز میشود . گزینه Next  را انتخاب کنید

از بخش Browse محل ذخیره فایل را به نرم افزار نشان داده

در این مرحله سیستم اندازه گیری را برای نرم افزار تعریف می کنیم

نرم افزار محدوده ی پروژه را در فضای دو بعدی مشخص می کند.

و در نهایت گزینه Finish برای اتمام مراحل انتخاب می شود

می توانید نقشه ی وارد شده را در نرم افزار مشاهده و کار شبیه سازی را مطابق با گزینه هایی که در گفتارهای اولیه ذکر شد آغاز نمایید.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

محاسبات

در نهایت بعد از وارد کردن جزئیات مانند تعیین رنگ و بافت سطوح و وارد کردن مبلمان و انتخاب و تنظیم چراغ ها و تنظیم سطح های محاسباتی طبق دستورات قبل در محل های مناسب برای اندازه گیری میزان شدت روشنایی و یا درخشندگی میتوان محاسبات روشنایی را انجام داد. برای انجام محاسبات روشنایی میتوان از کلید میانبر بالای صفحه (علامت ماشین حساب ) استفاده نمود. با انتخاب این گزینه پنجره ای مانند شکل زیر مشاهده میکنید که میتوان در آن نوع محاسبات را انتخاب نمود. محاسبات را به صورت دقیق یا تقریبی تعین نمود که در مورد اول زمان انجام آن بیشتر خواهد شد. در نهایت بعد از کلیک کردن بر روی ok محاسبات انجام میشود.
در نهایت با انتخاب گزینه Start Calculation محاسبات انجام می گردد.


پس از اتمام محاسبات وضعیت سه بعدی پروژه به نمایش در می آید.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند

خروجی های نرم افزار

در آخرین مرحله و انجام محاسبات میتوان گزارش نهایی را به صورت فایل PDF تنظیم و تهیه کرد. برای این کاراز آخرین سربرگ درخت پروژه میتوان صفحه های خروجی جهت نمایش محاسبات را مشخص نمود و برای تهیه پرینت آماده کرد.
با انتخاب سربرگ Output از درخت پروژه در محیط ادیتوری فضایی فعال میشود که میتوان از طریق آن خروجی های مناسب جهت تهیه گزارش را انتخاب نمود. در صورتی که بخواهید هر صفحه ی انتخاب شده برای گزارش را قبل از پرینت مشاهده کنید کافیست در درخت پروژه بر روی نام آن دو بار کلیک کنید .با این کار صفحه مربوطه نمایش داده می شود.
در محیط ادیتوری سربرگ اول یک سری گزارش ها با تنظیمات پیش فرض نرم افزار طراحی شده است در صورت تمایل میتوان از آنها استفاده نمود. همچنین میتوان گزارش جدیدی با تنظیم صفحات دلخواه تعین و با نام جدید در این بخش ایجاد نمود. و در طراحی های بعدی از آن استفاده کرد.
با انجام تنظیمات نهایی و کامل کردن صفحات میتوان بر روی گزینه پرینت یا گزینه PDF در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کرد و مراحل پرینت را تا انتها کامل کرد.

نورپردازی , روشنایی , توزیع برق , سلول خورشیدی , ساختمان هوشمند